Slimme laadpalen voor elektrische auto’s kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Daarom plaatst Rotterdam in de eerste drie maanden van dit jaar honderd van zulke laadpunten.
De gemeente stimuleert de komst van elektrische auto’s om hub gebrek aan uitstoot bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd vragen ze erg veel van het elektriciteitsnetwerk. Duurzaamheidswethouder Arno Bonte denkt dat deze wagens een belangrijke schakel kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk door gebruik te gaan maken van deze slimme laadpalen.

Terugleveren aan het net

Deze zijn intelligent omdat ze worden voorzien van slimme laadtechnieken, waardoor het mogelijk wordt om op elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom op te slaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten. Dat kan overigens nog niet met elk type elektrische auto’s. Daarom gaat de gemeente experimenteren met twee technieken, namelijk Smart Charging en Vehicle to Grid.

Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.

Laden bij overschot aan stroom

“We wekken steeds meer energie duurzaam op met zonnepanelen en windmolens. Die energie is niet gelijkmatig beschikbaar over de dag. Met slimme palen worden auto’s geladen op een moment dat er een overschot aan elektriciteit is en wordt het laden gestopt of leveren ze terug aan het stroomnet op het moment dat het aanbod minder is. Dat is nog eens efficiënt omgaan met energie”, aldus Bonte. De eerste slimme laadpaal is inmiddels onthuld aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid.

Op 22 maart staat de aanleg van laadinfrastructuur centraal tijdens het Congres Laadinfra ’22. De gemeente Rotterdam is die dag gastheer van het congres. Kijk voor meer informatie op congreslaadinfra.nl.