Het overstappen van een vloot van dieselvoertuigen naar elektrische is één ding, maar leg maar eens een optimale, kosteneffectieve laadinfrastructuur aan voor zo’n nieuwe vloot. Waar te beginnen? En waarmee? ChargeSim helpt zijn klanten te komen tot de optimale keuze, met behulp van slimme simulatiesoftware. CEO Andrew Rutgers legt uit hoe dat werkt.
ChargeSim, gevestigd in Eindhoven, richt zich vooral op de markt voor openbaar vervoer; in die branche gaat de elektrificatie van voertuigvloten razendsnel; de meeste ov-bedrijven zijn al op grote schaal aan het overstappen op elektrische voertuigen, meer dan in de logistieksector, waar die ontwikkeling nog in het beginstadium zit. Maar vaak levert de transitie van dieselvoertuigen naar elektrische de nodige hoofdbrekens op. Andrew Rutgers: “Openbaarvervoerbedrijven zitten in de business van mensen vervoeren: de bussen moeten op tijd rijden om de mensen op tijd op hun bestemming te krijgen. Hoe je dat doet met dieselvoertuigen is voor die bedrijven allang geen geheim meer, maar je ziet bij de transitie naar elektrische voertuigen dat veel bedrijven geen helder zicht hebben op wat er nodig is aan laadinfrastructuur om de vloot optimaal, op tijd en zo kosteneffectief mogelijk te kunnen opladen.” Het is een nieuwe set van problemen waarmee die bedrijven te maken krijgen, problemen waarmee ze niet eerder te maken hebben gehad. Rutgers: “Een simpel voorbeeld: meestal weten onze klanten feilloos wat de actuele dieselprijzen zijn; vraag ze naar de actuele prijzen voor elektriciteit – die ook nog eens variëren per moment van de dag – en het wordt al heel wat lastiger. De transitie naar elektrisch vervoer vergt gewoon een nieuwe mindset en ook daar helpen wij onze klanten bij.”
Neem een ov-bedrijf dat 100 elektrische bussen wil kopen. Dat kan met behulp van de simulatiesoftware van ChargeSim vooraf aan de hand van verschillende variabelen en scenario’s bepalen welke laadoplossingen de beste zijn, wat er nodig is van de energieleveranciers, welk effect verschillende energietarieven hebben op verschillende laadstrategieën (nacht of dag, het vermijden van piekmomenten enzovoort) en hoe, kortom, de ideale verhoudingen liggen tussen de laadlogistiek en -kosten en de diensten die het busbedrijf dient te leveren aan haar klanten. Rutgers: “In feite komt het erop neer dat je aan de hand van de simulaties uitkomt op een scenario waarin de elektrische voertuigen die je hebt gekozen hun geplande doelen op de meest optimale manier kunnen uitvoeren – en op basis daarvan kun je vervolgens de laadinfrastructuur inrichten.”
Volgens Rutgers is een van de belangrijkste lessen die de afgelopen jaren dankzij de simulatiesoftware van ChargeSim zijn geleerd dat meestal de simpelste oplossingen de beste zijn: “Alles draait om efficiency. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met de drie componenten die je energierekening uitmaken: de flatrate, je energieverbruik overdag en ’s nachts, en het bedrag dat je voor het piekverbruik betaalt – want voor ov-bedrijven is die piek bepalend voor het tarief dat je betaalt gedurende de periode die je overeen bent gekomen met de energieleverancier. Als je ervoor zorgt dat die piek laag blijft, kan dat dus enorm veel geld schelen – slim laden is bij zulke vloten dus extra belangrijk, zeker nu in Nederland de alarmbellen worden geluid over de beperktere netwerkcapaciteit. Soms is het dus zaak uit al beschikbare laadcapaciteit het meeste te halen, in plaats van te ‘over-installeren’ – ChargeSim kan je precies vertellen wat je wanneer nodig hebt en waarom. Daarmee kun je ook in de uitdagende energiemarkt van nu de beste oplossingen kiezen voor de lange termijn.”
Afbeelding: Andrew Rutgers
Tekst: Diederik Plug