De laadinfrastructuur van Allego is een van de grootste in Nederland en België, maar groot is niet groot genoeg. 2023 staat in het teken van uitbreiding. “We willen er zijn voor de e-rijder,” vertelt Sander Sommer, Managing Director Benelux bij Allego. “Daarvoor moet je gewoon goed en snel kunnen laden.”

Het kabinet wil dat alle nieuwe personenauto’s tegen 2030 vol elektrisch van de band rollen. De markt voor elektrisch rijden groeit hard. Nederland heeft laadpunten nodig – en snel. Sinds de oprichting in 2013 speelt Allego een belangrijke rol in de transitie. Het van origine Arnhemse bedrijf voorziet inmiddels laadpunten door heel Europa. Daar komt veel meer bij kijken dan enkel installatie en beheer. Allego adviseert ook over load management, ondersteunt bij vergunningsaanvragen en werkt samen met energieleveranciers.

De focus van het bedrijf lag tot voor kort op openbare laadpalen in Nederlandse gemeenten, waar Allego een van de grotere aanbieders is. In Nederland kwamen er in de afgelopen tien jaar ongeveer 120.000 van bij (bron: RVO). Inmiddels is die focus verschoven. Allego wil meer beschikbaarheid en snelheid bieden. Openbare AC-laadpalen (voor langzaam laden) passen op dit moment niet in die visie.

Opdrachten van gemeenten bestaan vaak uit de aanleg van een enkel laadpunt op aanvraag van een particulier. Allego vindt deze aanpak gedateerd. Locaties moeten aan strikte criteria voldoen om in aanmerking te komen voor een openbaar laadpunt. Blijkt de locatie geschikt, dan is er een parkeervergunning nodig. Kampt de omgeving met parkeerdrukte, dan bestaat de kans dat omwonenden bezwaar maken, waardoor de aanvraag vervalt. Allego wil de uitdaging overbruggen met laadhubs. In plaats van enkele laadpunten focust het bedrijf op laadpleinen met snellaadvoorzieningen voor meerdere typen voertuigen. De organisatie richt zich in het komende jaar op bedrijven die een laadplein op privéterrein willen realiseren en gemeenten die meerdere laadpunten nodig hebben.

Het uitgangspunt blijft de e-rijder. Die vraagt om snel en makkelijk laden, en daarvoor heb je meer laadpunten nodig op één plek, stelt Allego. Dat laatste is niet of nauwelijks haalbaar wanneer het maanden kost om een laadpunt te realiseren. De organisatie ziet op dit moment meer kansen op privéterreinen van bedrijven, buiten het beleid van overheden om. Veel bedrijven beschikken over een geschikt terrein, maar weten niet waar te beginnen of zijn onzeker over de kosten – om nog maar niet te spreken over de terugverdienperiode. Voor hen kan Allego uitkomst bieden.

Meedenken over elektriciteit

De optimale inrichting van een laadpunt of laadplein verschilt per bedrijf. Sommigen willen laadpunten om de elektrische auto’s van bezoekers overdag te voeden. Anderen zoeken een manier om de elektrische bestelbussen van medewerkers ‘s nachts op te laden. Allego denkt per situatie mee over de benodigde capaciteit en het rendement, bepaalt of de laadinfrastructuur kan worden gerealiseerd en adviseert over de meest efficiënte elektriciteitsverdeling. De deur staat open voor alle typen bedrijven, van winkeliers en garagehouders tot productiebedrijven en exploitanten van sportfaciliteiten.

De aanleg van snellaadpunten is echter niet goedkoop, laat staan een laadplein. Vandaar neemt Allego voor bedrijven met grote locaties een deel van de investering voor rekening. Geïnteresseerden kunnen ‘location partner’ worden. “Dat betekent dat we een jaarlijks bedrag betalen om de locatie te huren, investeren in online advertising om meer mensen naar de locatie te krijgen en kennis delen over de oplossing die het best bij het doel van de locatie past,” vertelt Christine Strik, Corporate Branding & Communication Manager bij Allego.

Met de aanpak slaat de organisatie twee vliegen in een klap: aan de ene kant verlaagt Allego de investeringsdrempel van bedrijven, aan de andere kant vergroot Allego zijn laadinfrastructuur voor e-rijders. Vaak is het interessant voor bedrijven om hun laadpunten beschikbaar te maken voor passanten. Een laadplein bij een sportschool of restaurant kan bijvoorbeeld een trekpleister zijn voor nieuwe klanten.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Groeipijn

De netaansluiting van een privéterrein moet voldoende vermogen hebben om een of meerdere laadpunten aan te kunnen leggen. Allego kan ruimte vinden door mee te denken over de elektriciteitsverdeling van een bedrijf, maar soms is het gewoonweg te krap. Netbeheerders kunnen het vermogen van een locatie vergroten met een verzwaring, maar de wachtrijen zijn lang.

Sander Sommer, Managing Director Benelux bij Allego, legt uit dat aanvragen op dit moment op chronologische volgorde worden behandeld vanwege netcongestie. Dat gaat veranderen, want toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) werkt aan een versoepeling van die regel wanneer het maatschappelijk belang wordt gediend. De toezichthouder maakte op 2 maart 2023 bekend dat netbeheerders toestemming krijgen om voorrang te geven aan projecten die congestieproblemen oplossen of beperken.

“Dit betekent dat netbeheerders in gebieden waar een tekort is aan transportcapaciteit kunnen afwijken van het principe dat degene die het eerste een aanvraag doet als eerste toegang krijgt tot het net,” aldus de ACM. De toezichthouder streeft ernaar om het besluit in mei 2023 te publiceren, waarna de nieuwe regels officieel gelden. “Ondertussen mogen netbeheerders hierop anticiperen. Als netbeheerders in een concreet geval kunnen motiveren waarom voorrang nodig is, dan zal de ACM niet handhavend optreden.”

Groene energie

De kans is groot dat Allego in aanmerking komt voor voorrang. De organisatie zorgt niet alleen voor de laadpaalaanleg, maar ook voor een efficiënte elektriciteitsverdeling en gridaanleg. Dat laatste maakt het mogelijk om het gebruik van hernieuwbare energie te garanderen. In november 2022 sloot de organisatie een Power Purchase Agreement (PPA) voor de inkoop van hernieuwbare energie. Sinds januari 2023 ontvangt Allego 25 gigawattuur, goed voor ongeveer 16 procent van de volledige Europese laadinfrastructuur van het bedrijf. Naar eigen zeggen wil Allego in de komende periode genoeg PPA’s afsluiten om 80 procent van de infrastructuur te dekken.

“Bovendien is de infrastructuur gereed voor slim laden,” voegt Sommer toe. Met slim laden laadt een elektrische auto automatisch op wanneer er weinig stroom wordt gebruikt op het net, bijvoorbeeld in de nacht. De techniek is reeds in de software van Allego geïntegreerd, maar wordt nog niet door alle elektrische auto’s ondersteund. Dat wordt mettertijd verplicht. “Vervolgens kunnen we het met één druk op de knop uitrollen.”

Kop van de rakket

In de tussentijd bouwt de organisatie door. Ondanks netcongestie lijkt Allego een weg te vinden. Het vizier is nog altijd op de e-rijder gericht. Die wil makkelijk en snel laden, dus zal Allego uitbreiden, met of zonder uitdagingen. Door bedrijven te ondersteunen met financiering en advies creëert de organisatie ruimte voor nieuwe laadpunten op bestaande aansluitingen. Dat laatste maakt het mogelijk om voorop te blijven lopen in tijden van krapte. “Zie elektrificering als een raket: alle onderdelen stijgen op en onderweg vallen er onderdelen af. Wij zitten nog steeds in de kop van die raket. Allego gaat voor de eerste laadpaal op Mars,” zegt Strik met een knipoog.

Tekst door: Geert van der Klugt. Afbeelding bovenaan artikel: Allego / Pelle Lundberg