Het van oorsprong Finse Kempower opereert in Nederland met een klein kernteam, maar weet de steun van vele wereldwijde internationaal samengestelde ‘global teams’ achter zich, gevestigd in lokale en regionale kantoren in de meeste Europese hoofdsteden. Kempower levert niet zozeer hardware, maar oplossingen. Vooral om de broodnodige stroomoptimalisatie bij laadstations te bewerkstelligen.

Kempower leverde afgelopen januari een laadstation op in Geldermalsen, het grootste in Europa, ook geschikt voor trucks en – binnenkort – machines. Eerder opende het bedrijf al een laadstation in Enschede en de groei zet sindsdien langzaam maar zeker door. “We zitten nu op zo’n zes publieke laadlocaties in Nederland. De meeste daarvan zijn geschikt voor zowel personenauto’s als trucks”, vertelt Han Dix, Country Manager Benelux bij Kempower. Maar Kempower zet die laadlocaties niet zelf neer, legt Dix uit: “Wij zetten niet zelf laadpalen in de grond om die te exploiteren. Wij werken altijd via partners.” Een recent voorbeeld van die werkwijze is de samenwerking met Allego in een pilotproject in De Meern, waar een centrale Kempower Power Unit is geplaatst met twee Kempower Satellite chargers met elk 3 aansluitingen tot 200 kW aan vermogen per plug kunnen laden. De Kempower Power Unit verdeelt de stroom dynamisch over de satellieten die drie EV’s tegelijk kunnen opladen. “Onze modulaire, eenvoudig schaalbare aanpak is uniek in Europa”, zegt Dix. “Met onze oplossing kunnen we dynamisch stroom verdelen over telkens maximaal 8 DC-outputs. Dat doet niemand. Ja, misschien in China wel, maar zeker niet in Europa.”

“Kijk, waar ik me aan stoor is dat als ik in Europa onderweg ben met mijn elektrische auto, is dat ik bij de grote aanbieders moet laden bij laders die 350 kilowatt in één plug leveren. Daar staat dan dus bijvoorbeeld acht keer 350 kW gereserveerd. De auto laadt met zo’n 50 kW, dus er is 300 kW die nergens heen kan, die niemand anders op dat moment kan krijgen. Dat vinden wij zo jammer van de systemen die nu langs de snelweg staan – zeker in verband met de veelbesproken netcongestie in NL. Wij zien heel veel laadsessies van 80 tot 100 procent. Dan heb je het soms over laadsnelheden van 10 kW, een uur lang. Wat wij doen: we laden elke auto op in stapjes van 25 kW. Daarmee ben je dus geen 300 kW kwijt, maar slechts 25. Je hebt dus een veel kleinere gridsize nodig, veel minder stroom om toch meer voertuigen op te kunnen laden.”

Dat het optimaal utiliseren van laadplekken bij public charging geen enorme inspanningen of investeringen vergt is de kernboodschap van Kempower. Dix: “Smart charging is eenvoudiger dan het lijkt. Er valt nu al een wereld te winnen. Dat alle partijen zich bewust worden van de huidige stroomverspilling is enorm belangrijk. Het punt is bijvoorbeeld dat veel EV-rijders denken dat ze kunnen laden wat er op het etiket wordt aangegeven, maar dat is dus helemaal niet zo. Op laadpleinen staan vaak allemaal losse kasten die niet aan elkaar gekoppeld zijn en eigenlijk niet optimaal gebruikt worden. Met onze oplossing kun je als CPO (Charge Point Operator) veel meer kW’s verkopen – een win-win voor de gebruiker én voor de eigenaar van de laadstations dus.”

De strategische speerpunten van Kempower in de Benelux zijn het samen met haar partners realiseren van laadoplossingen. Dix: “We proberen heel strategisch te kijken welke partner bij welk project past. Wij focussen daarbij niet op één markt. We zijn actief in public charging, de bouwsector, de transportwereld met trucklaadoplossingen, busdepots – we willen over alle linies evenredig groeien met sterke partners. Onze ervaren accountmanagers hebben elk een aantal van die partners onder hun hoede; zo stellen wij onze partners in staat om Kempower-hardware samen met installatie en onderhoud aan te bieden aan de eindklant.” Alleen met enkele grote partijen, zoals Allego en andere CPO’s doet Kempower rechtstreeks zaken. Dix: “Dat is circa 40 a 50 procent
van onze business wereldwijd.”

Tekst: Diederik Plug