Het van oorsprong Chinese Autel is al sinds 2004 een belangrijke equipmentleverancier voor de automotive branche. Maar ook als maker en leverancier van laadoplossingen timmert het concern als Autel Energy stevig aan de weg. Tijdens het Congres Laadinfra toont Autel Energy zijn line-up van laadoplossingen en komen de uitgebreide services aan bod waar de veeleisende Europese klant op kan rekenen. CEO Europe Ting Cai licht toe.

Autel Energy startte in 2020 met de ontwikkeling van laadoplossingen; inmiddels heeft het bedrijf een indrukwekkend productportfolio opgebouwd, waar in snel tempo producten aan worden toegevoegd. Temeer omdat Autel Energy de markt in de volle breedte benadert. “Wij leveren een range van laadproducten voor elke toepassing – van de particuliere markt, bedrijven en tankstations tot vlootoplossingen en publieke laadplekken”, vertelt CEO Ting Cai. Dat betekent een brede productrange van AC en DC laders, zowel vast als mobiel, voor personenauto’s tot elektrische transportvoertuigen en bussen, die continu wordt uitgebreid, bijvoorbeeld later dit jaar met een superkleine thuislader voor de particuliere markt, of de Hypercharger DC-lader die kan laden met 640 kWh.

Ting Cai benadrukt dat Autel weliswaar van oorsprong Chinees is, maar inmiddels aanwezig is in ruim 70 landen. Ook in Europa, waar Autel Energy opereert in de meeste landen, en gevestigd is in Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden, Duitsland en Nederland, terwijl een Spaanse vestiging in de pijplijn zit. In Nederland heeft Autel een R&D-vestiging en in Rotterdam is een van de drie Europese distributiecentra gevestigd (naast Groot-Brittannië en Italië). “We steken wereldwijd enorm veel geld en menskracht in R&D”, zegt Ting Cai. “Meer dan 15 procent van onze omzet wordt daarin geïnvesteerd, ruim 60 procent van onze medewerkers is op dat terrein actief – dat zijn 300 mensen. Die nadruk op onderzoek en ontwikkeling is essentieel; we hebben grote teams zitten op het integreren van onze oplossingen met de nieuwste EV’s; 99,5% van alle EV-modellen kunnen met onze apparatuur samenwerken.” Daarnaast gebruikt Autel trainingscentra om zowel distributeurs als klanten wegwijs te maken in de apparatuur.

Waar Autel in excelleert, zegt Ting Cai, is niet alleen in het aanbieden van een brede range aan makkelijk schaalbare laadoplossingen, maar ook in snelheid. Niet die van het laden per se, maar vooral als het gaat om het ontwikkelen, testen en uitrollen van nieuwe producten in een markt die daar om zit te springen. “Een klant die op maandag een lader bestelt, heeft hem vrijdag in huis”, zegt Ting Cai. “Dat is belangrijk voor deze markt.” Net als kwaliteit, en ook daar zet Autel zwaar op in. “We hebben een zerotolerancebeleid als het gaat om kwaliteit”, zegt Ting Cai. “De architectuur van onze apparatuur, de kwaliteit van de componenten en de interactie met netwerken moet feilloos zijn.”

Dat duidt op stevige ambities en die zijn er dan ook. Zowel zakelijk als op milieugebied: “We zetten niet alleen in op een stevige marktgroei, maar ook op net-zero in 2035. Voor elke laadeenheid die we verkopen, planten we een boom aan de rand van de woestijn in Qinghai (ook bekend als Kokonor), in het noordwesten van China. We willen de uitstoot van onze fabrieken CO 2 -neutraal maken per 2028. En ja, we willen ook groeien. Ook in Nederland. We willen in de top-5 zitten van leveranciers van DC-laders voor energiemaatschappijen of CPO’s. We willen benadrukken dat we vooral een Europees bedrijf zijn dat topkwaliteit levert, en heel snel zijn hardware kan uitleveren tegen scherpe prijzen. Het is geen toeval dat we in Nederland zitten: dit is het centrum van West-Europa, een land dat vooruitloopt in de ontwikkeling van een EV-infrastructuur. En daar gaan wij deel van uitmaken.”