Van plan om elektrische voertuigen aan te schaffen? Je als ondernemer bezighouden met kilowatturen en energie-infrastructuur kan nieuw en erg uitdagend zijn. De verhalen kunnen zelfs afschrikken: het net is vol, er dreigt onvoldoende energie te zijn en de stroomkosten reizen de pan uit. Maar elektrificeren kan je ook een hoop opleveren. Denk aan grip op energie, de operationele kosten van je voertuigen en de mogelijkheid om ‘energiepositief’ te worden. Mike Levens, Technical Engineer Energy & Vehicles bij Bluekens EV, brengt de mogelijkheden van laadinfrastructuur in beeld.

Een emissievrij wagenpark is anders dan een dieselvloot. Brandstof wordt namelijk op eigen terrein beheerd, wat zorgt voor grip op de energiekosten. De voorwaarde is dat er altijd getankt kan worden. Daarvoor moet de laadinfra op orde zijn. Wat heb je nodig?

Opstellen laadstrategie
Omdat laadinfra veel verandering met zich meebrengt, is het belangrijk om met een laadstrategie te beginnen. Breng in kaart hoe de logistiek van de organisatie in elkaar steekt, wat de dagelijkse planning is en hoeveel energie daarvoor nodig is. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke accu’s de voertuigen nodig hebben om hun werkzaamheden te doen. Op basis daarvan kun je kijken welke laadinfrastructuur er nodig is.

Energievoorziening laadinfrastructuur
Energie (en het tekort daaraan) lijkt vaak een bottleneck voor de overstap naar elektrisch vervoer. Een verzwaring van het elektriciteitsnet kost namelijk een hoop tijd. Gelukkig zijn er verschillende manieren om in laadinfra te voorzien zonder een al te grote verzwaring. Soms is het zelfs mogelijk om de verzwaring helemaal te voorkomen. Het grote voordeel van deze maatregelen is dat ze vaak sneller uitgevoerd kunnen worden, wat de aanleg van laadinfra versnelt.

Batterijopslagsystemen als energiehub
Een manier om altijd te beschikken over voldoende energie is het opslaan ervan. Als je in de nacht te weinig energie hebt, bijvoorbeeld omdat alle wagens ‘s nachts moeten opladen, kun je de energie die je overdag overhebt opslaan in een batterij (energiehub) en ‘s nachts inzetten. Ook hernieuwbare energie uit zonnepanelen en windmolen is op te slaan, wat het mogelijk maakt om 100 procent duurzaam te rijden. Met de inzet van een batterij is het niet erg meer als het aanbod van en de vraag naar energie niet op elkaar aansluiten.

Het maken van energiehubs is een relatief nieuwe ontwikkeling. Ieder bedrijf heeft een bepaalde energievraag. Je buurbedrijf wil misschien overdag stroom, terwijl jouw organisatie nachtstroom nodig heeft. In dat geval kun je elkaars energienet gebruiken via een fysieke of digitale energiehub. Zo kun je bijvoorbeeld een kabel leggen naar de buurman of energie van elkaar overkopen.

Slim laden
Ook smart charging kan een goede oplossing zijn om de beschikbare energie op locatie goed te verdelen en te zorgen voor een optimaal laadproces van elektrische voertuigen. Dit kan bijvoorbeeld door een voertuig automatisch op te laden wanneer de zonneinstallatie elektriciteit produceert. Met smart charging kun je vaak meer voertuigen laden verspreid over een langere tijd.

Buiten de deur laden
Elektrische bussen in de stad hebben een laadplein waar ze allemaal laden. Met meerdere bedrijven op een terrein kun je ook een eigen laadplein maken. Als het niet mogelijk is om laadinfra op eigen terrein te realiseren, dan is laden op (semi)publiek terrein een oplossing. De gemeente speelt hierin een faciliterende rol. Laden op publieke laadplaatsen is natuurlijk ook mogelijk, maar die zijn vaak duurder en hebben niet altijd de juiste aansluiting.

Ongegarandeerde aansluiting en aggregaat
Via netbeheerders kun je ook gebruikmaken van een ongegarandeerde netaansluiting. Wanneer de gegarandeerde energie op is en er reservestroom overblijft, dan kun je de reservestroom opnemen. Dit is een oplossing die je moet aanvragen via de netbeheerder.

Je kunt ook gebruikmaken van een aggregaat, oftewel een verbrandingsmotor met een generator. Dit is een noodoplossing, want hoewel het niet bepaald duurzaam is, kan het net dat beetje extra zekerheid bieden.

Verduurzaming terreinen
Het verduurzamen van een bedrijventerrein kan ervoor zorgen dat er extra stroom overblijft. Dit vraagt om een investering, maar maakt de realisatie van de bovenstaande maatregelen makkelijker. Verduurzamen kan heel goed collectief ingeregeld worden.

De belangrijkste stap
Zo zie je maar dat er voldoende mogelijkheden zijn om elektrische voertuigen op te laden. Niet alles hoeft via het net. De belangrijkste stap is de eerste: het maken van een laadstrategie door op onderzoek uit te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dat kan je zelf doen, maar je staat niet alleen. Er zijn partijen die een persoonlijk afgestemd advies uit kunnen brengen. Samen kom je verder.