Chargit levert een all-in-one laadoplossing die bestaat uit zowel een backoffice als de verkoop van slimme laadstations en het geven van advies over onder meer de aansluitingen, de inrichting van Load Balancing Active en het energiecontract. Medeoprichter Peter den Biesen legt uit hoe de kracht van het samenbrengen van laden en energielevering groter is dan de som der delen.
Chargit is in 2020 opgericht door Peter den Biesen en Loek Otters; de twee waren eerder actief met hun bedrijven Huismerk Energie en De Groene Stroomfabriek, die inmiddels zijn opgegaan in Greenchoice. Het idee achter de all-in-one-aanpak van Chargit is simpel, legt Peter den Biesen uit: “Wij combineren de kracht van laden en energie, waardoor we beide optimaal gebruiken.”
“Toen wij startten met onze energiebedrijven was onze boodschap: we brengen energie dichtbij; we werken aan het energielandschap van de toekomst. Destijds waren grotere zonne- en windparken nog niet zo gebruikelijk, dus de vraag was hoe je energie op een toegankelijke manier dicht bij de gebruiker brengt. Nu zitten we in de volgende fase, waarbij het meer gaat om het kunnen toepassen van de energietransitie. De essentie is: je kunt wel een laadstation hebben, maar het draait erom hoe je dat het meest optimaal kan benutten.”
“Den Biesen: Onze reis start bij energie. We kijken eerst naar de beschikbare capaciteit van een laadplein. Dat doen we vanuit de verbruiksgegevens vanuit de energienota – we leiden uit de data af welke statische en welke dynamische capaciteitsmogelijkheden er zijn. Op basis daarvan gaan we samen met de klant kijken naar wat de meest optimale oplossing is. We inventariseren de wensen en eisen en op basis daarvan maken we een toekomstvast plan. Daarin nemen we zowel de infrastructuur mee als de energiecontracten.”
Wat dat laatste betreft ziet Den Biesen in de praktijk vaak dat het bij veel bedrijven ontbreekt aan kennis en inzicht over dat energiecontract: “Er is vaak weinig kennis over de werkelijke waarde en de werkelijke kosten van energie. Logisch, want dat is toch echt een specialisme. Maar wat een variabel contract inhoudt, of een dynamisch contract, dat moeten we vaak uitleggen en daarin nemen we de klant ook aan de hand mee.” Daarbij is wat Den Biesen betreft een dynamisch energiecontract per definitie de beste keuze: “Het is toch logischer om de kracht die zit in die accu op wielen, die toch al betaald is, te benutten voor load balancing. En de voordelen van saldering zijn groter dan men vaak denkt.” Daarnaast ziet Den Biesen ook vaak dat men te veel wil: “Iedereen wil een zo groot mogelijke laadpaal hebben, maar die is vaak helemaal niet nodig.“
Behalve dat Chargit een platform heeft opgebouwd waar zowel laadpassen als volledig voorgeprogrammeerde laadpalen (Chargit werkt daarbij samen met laadpaalleverancier Alfen) aan gekoppeld zijn, biedt de backoffice van Chargit ook de mogelijkheid om complexe verrekeningen te faciliteren. Dat is een uitkomst bij multi-tenant situaties die immers vaak voorkomen: op bedrijventerreinen zijn de eigenaar van de aansluiting, de eigenaar van het pand en de huurders vaak verschillende partijen. Er is dus maar één energiecontract, waarbij de stroomkosten worden verdeeld over alle huurders. Daardoor betalen bedrijven die zelf weinig of EV’s opladen op het parkeerterrein, mee aan het stroomverbruik van bedrijven die een heel wagenpark met EV’s gebruiken. Den Biesen: “Ons advies in zulke situaties is: haal de energienota uit de servicekosten. Elke huurder betaalt dan alleen nog maar voor de stroom die de eigen medewerkers laden.”