In het kort geeft Refurb Battery oude lithium-ion-accu’s een tweede leven. Maar daarachter zit een businessmodel waarin een manier is ontwikkeld om de kracht van die hernieuwde batterijen op flexibele en vooral duurzame wijze in te zetten voor energieopslagoplossingen waarmee de energietransitie en elektrificatie een stevig handje worden geholpen.

Refurb Battery is een jong bedrijf, maar het heeft al de nodige awards binnengesleept, zoals recent nog de Rabo Duurzame Innovatieprijs 2023. Geen wonder, want de insteek van Refurb Battery spreekt tot de verbeelding. Het bedrijf verzamelt en recyclet lithium-ion-batterijen, afkomstig uit alle denkbare apparaten. Dat klinkt simpeler dan het is, legt medeoprichter Marty Smits uit: “Het gaat om accu’s uit elektrische fietsen, stofzuigers, elektrische boormachines, noem maar op – van die apparaten waarvan er jaarlijks duizenden en duizenden worden verkocht; alleen al in Nederland wordt er per jaar zo’n anderhalf miljoen kilo aan fietsbatterijen in de markt gebracht.”

Alleen: die accu’s zijn vooral niet bedoeld om open te maken als ze stuk zijn. Als ze defect raken, is het vaak een kwestie van inleveren, waarna de accu’s worden gerecycled. “Dat betekent dat ze worden versnipperd voor de grondstoffen, waarna de resten worden verbrand”, zegt Smits. “Dat is natuurlijk zonde, zeker omdat er vaak nog veel goede cellen in zo’n batterij zitten.” Refurb Battery heeft een economisch haalbare manier ontwikkeld om de batterijen uit elkaar te halen en te achterhalen welke accucellen uit een defecte batterij nog bruikbaar zijn.

Smits: “Wij demonteren de batterijen en halen de goede cellen eruit om ze klaar te maken voor hergebruik. Daarvan maken we producten die kunnen worden ingezet voor de energietransitie en elektrificatie, bijvoorbeeld op bouwplaatsen, bij laadpunten en voor netondersteuning.” Voor die laatste toepassing is een batterijcontainer te huren bij Refurb Battery, goed voor 350 tot 400 kWh, die ondersteuning kan bieden aan laadpleinen en laadpalen waar te weinig capaciteit is voor het gebruik, of onvoldoende om pieken in dat gebruik op te vangen. Ook is het mogelijk om die oplossing in te zetten voor bijvoorbeeld het opvangen en bewaren van ‘overtollige’ zonne-energie die wordt gegenereerd door zonnepanelen op het dak van een bedrijf en wordt ingezet om het bedrijfswagenpark op te laden.

Refurb Battery richt zich met zijn duurzame oplossing vooral op de tijdelijke oplossing-markt. Naast de huurconstructie is daarbij een groot USP natuurlijk die duurzaamheid. Smits: “De producenten van de producten waar wij onze batterijen uit halen en recyclen helpen we ook bij het verbeteren van hun eigen producten. We kunnen OEM’s bijvoorbeeld vertellen wat veel voorkomende oorzaken zijn waardoor hun batterijen defect raken. We kunnen ze helpen hun producten te verbeteren. En voor elke batterijcel die wij een tweede leven geven, wordt de productie van een nieuwe voorkomen. Dat scheelt 1,5 kilo CO 2 per cel!”

De mobiele batterijcontainer – waarvan ook een kleiner type van 100-200 kWh zal worden geïntroduceerd – is dus een flexibele oplossing om niet alleen capaciteitsproblemen op te vangen, maar ook ideaal voor bedrijven die zich nog niet kunnen of willen vastleggen op een bepaalde laadcapaciteit. “Veel autolaadpleinen hebben in feite een te kleine netwerklaansluiting”, zegt Smits. “Dan is het ideaal om onze batterij ertussen te zetten, helemaal als je nog niet weet wat het verbruik zal zijn. Dankzij het feit dat je onze batterij-oplossing kunt huren, is er geen grote kapitaalinvestering nodig. En natuurlijk, er zijn meer leveranciers van batterijcontainers op de markt. Maar onze oplossing is verreweg de duurzaamste.”