Vier finalisten kwamen in aanmerking, maar WattHub gaat met de titel naar huis. Het bedrijf is de winnaar van de Laadinfra Innovatie Award. De prijs werd eerder deze week uitgereikt op het Congres Laadinfra in Rotterdam.
Rood knipperende laadpalen en wachten op een netaansluiting. De derde editie van Congres Laadinfra staat in het teken van de snelle opschaling van de EV-markt. Waar we in de vorige twee edities vooral de stand van zaken en de aanleg van laadinfrastructuur in kaart brachten, gaan we ditmaal kijken hoe we de massale inzet van elektrisch vervoer kunnen blijven faciliteren. De toenemende eisen van de EV-rijder, de inpassing in het energienet en de transitie in de logistieke sector worden de thema’s van 2023.
Hoe gaan we netcongestie voorkomen? Wat wordt de rol van ‘slim laden’? Welke stroomvragers of -aanbieders krijgen voorrang op het elektriciteitsnet en wie neemt daarin de regie? Welke technologische ontwikkelingen mogen we verwachten in de opschakeling van de EV-markt en welke struikelblokken wachten ons op de weg naar succes?
Om een antwoord te krijgen op deze vragen is een goede samenwerking tussen overheid, gemeenten, vervoerders, netbeheerders, fabrikanten en leveranciers van laadinfrastructuur essentieel. Tijdens het Congres Laadinfra ‘23 komen deze partijen samen om in gesprek te gaan en zetten we samen de volgende stap in het verbeteren van de laadinfrastructuur in Nederland.
Kernpunten van het Congres Laadinfra ’23
- Wat zijn de grootste uitdagingen bij de opschaling van de EV-markt?
- Welke oplossingen zijn voor die uitdagingen te bedenken?
- Welke innovaties en geleerde lessen gaan ons daarbij helpen?
- Kunnen we de toekomst van het laden voorspellen?
Sprekers
Voor wie
- Gemeenten, provincies, rijksoverheid/politiek
- Netbeheerders
- Energieleveranciers
- Laadinfraleveranciers
- Leveranciers betaalsystemen
- Aannemers
- Brancheorganisaties
- Fleetowners
- Voertuigimporteurs
- Vervoerders
- Consultants, advies & onderzoek
- Vastgoedbeheerders
- En meer

Nieuws
In het kort geeft Refurb Battery oude lithium-ion-accu’s een tweede leven. Maar daarachter zit een businessmodel waarin een manier is ontwikkeld om de kracht van die hernieuwde batterijen op flexibele en vooral duurzame wijze in te zetten voor energieopslagoplossingen waarmee de energietransitie en elektrificatie een stevig handje worden geholpen.
Volvo Trucks behoort tot de voorlopers in de markt van elektrische vrachtwagens. Maar terwijl het marktaandeel van zulke voertuigen snel groeit, dreigen de beperkingen van de laadinfrastructuur de opkomst van de batterij-aangedreven trucks te vertragen. Jan Schouten, Manager Energy Transition, gelooft dat samenwerking het probleem in de kiem kan smoren.