Het overstappen van een vloot van dieselvoertuigen naar elektrische is één ding, maar leg maar eens een optimale, kosteneffectieve laadinfrastructuur aan voor zo’n nieuwe vloot. Waar te beginnen? En waarmee? ChargeSim helpt zijn klanten te komen tot de optimale keuze, met behulp van slimme simulatiesoftware. CEO Andrew Rutgers legt uit hoe dat werkt.
Nieuws
De vraag van grootverbruikers naar nieuwe stroomaansluitingen kwam vorig jaar in een stroomversnelling, stelt Stedin in zijn jaarverslag. De netbeheerder ontving drie keer zoveel aanvragen, goed voor drie gigawatt in totaal. Dat is meer dan in 2021 en komt overeen met twee keer het vermogen om alle woningen in Zuid-Holland van elektra te voorzien.
Laadpaalfabrikant Alfen werkt naar eigen zeggen aan het grootste batterij-energieopslagsysteem van Nederland. Het systeem krijgt een opslagcapaciteit van 68 megawattuur, anderhalf tot twee keer zoveel dan tot nu toe gebruikelijk in de markt. Alfen wil het systeem eind 2023 uitrollen in Vlissingen.
Alfen uit Almere maakte in februari sterke jaarcijfers bekend. De laadpaalfabrikant groeide hard in 2022 dankzij de toenemende vraag naar laadinfra voor elektrische auto’s. Naar eigen zeggen profiteert het bedrijf volop van de overgang naar elektrische rijden, meldt ANP.
In totaal zijn er 574.863 laadpunten; Amsterdam spant de kroon met ruim 10 duizend, gevolgd door Londen met 9 duizend.
SGP-Kamerlid Chris Stoffer heeft Kamervragen gesteld aan minister Rob Jetten (D66) van Klimaat en Energie over de wettelijke belemmeringen voor het koppelen van bovenleidingen aan laadpunten voor elektrisch vervoer.
Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de OV-sector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.
De tweede editie van het Congres Laadinfra over de volgende stap in laadinfrastructuur vond dinsdag 22 maart plaats in De Doelen in Rotterdam. Een gevarieerd programma met 26 sprekers trok een groot en actief publiek, zowel fysiek als online.
Op allerlei manieren werkt Vattenfall aan de elektrificering van vervoer en transport. Zo werd pakketbezorger Instabox verder geholpen, loopt er in Zweden een project voor elektrische taxi’s en wordt in Amsterdam een methode ontwikkeld om het laden van voertuigen mogelijk te maken zonder het elektriciteitsnet extra te belasten.
Uit een analyse van onderzoeksbureau Duinn (in opdracht van CROW) blijkt dat ruim 60 procent van de diesel- en aardgasbussen in het Nederlandse openbaar vervoer een op een kan worden vervangen door batterij-elektrische exemplaren. Het blijkt dat het percentage afhankelijk van de beschikbare laadtijd nog kan oplopen naar 83 procent. Vattenfall biedt wagenparkbeheerders een scala aan laadoplossingen en advies op dit gebied.
E-mobiliteit is een snelgroeiende industrie en de transitie naar elektrische voertuigen is een enorme stap vooruit voor elk bedrijf. Naarmate het gebruik van elektrische voertuigen toeneemt, is er behoefte aan een snellere, betrouwbaardere en sterkere laadinfrastructuur. Vattenfall kan de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nu al toekomstbestendig maken. Met Power-as-a-service biedt het bedrijf een totaaloplossing voor de overstap naar een batterij-aangedreven wagenpark.
Koppeling tussen laden en planning
Instabox is de nieuwe naam van Red je Pakketje. Dit van oorsprong Nederlandse bedrijf is in 2015 opgericht en er werken duizend mensen. Zij compenseren hun CO2-uitstoot en bezorgen dus klimaatneutraal, en voor hun eerste veertig nieuwe elektrische bedrijfswagens in Utrecht zochten ze een goede laadinfrastructuur.
“Met name de koppeling tussen het laadsysteem en hun planningssysteem was een van de belangrijke vereisten van dit project”, vertelt Alexis Fischer van Vattenfall. “Het systeem dat we hier toepassen, zorgt ervoor dat het laden zo gelijkmatig mogelijk gebeurt en houdt rekening met de afstand die de auto moet rijden in de volgende shift. De batterij hoeft dus niet voller dan noodzakelijk opgeladen te worden. Door op die manier heel goed het laden van de auto’s te plannen kun je veel laadpunten creëren op een elektriciteitsaansluiting met een relatief klein vermogen.”
Taxi’s laden in Zweden
Vattenfall ontwikkelt en test samen met Volvo Cars, taxi-exploitant Cabonline, hardwareleverancier Momentum Dynamics, gemeentelijk energiebedrijf Göteborg Energi en het gemeentelijk bureau voor bedrijfsontwikkeling Business Region Göteborg een nieuwe technologie voor draadloos opladen in een dynamische stedelijke omgeving. De draadloze oplaadstations worden geplaatst rond twee gebieden in Göteborg.
Het opladen begint automatisch zodra een daarvoor geschikt voertuig boven een in de straat geïntegreerd oplaadpad parkeert. Het oplaadstation verstuurt via het oplaadpad de energie, die dan wordt opgepikt door een ontvangsteenheid in de auto. In de auto wordt via een voertuigidentificatie een machtiging naar Vattenfall gestuurd, dat eens per maand een overzicht geeft van de betalingen.
Geen extra belasting netwerk
Op de P+R op Zeeburgereiland in Amsterdam kunnen sinds september 2021 zestien elektrische auto’s tegelijk opladen dankzij een grote batterij. De gemeente Amsterdam, Vattenfall en Heijmans plaatsten de batterij om het lokale energienetwerk te ondersteunen. Het is voor het eerst dat Vattenfall op deze manier een batterij met acht laadpalen inzet, die samen voldoen aan de openbare oplaadbehoeften. Heijmans verzorgt het beheer en onderhoud van de installatie.
Dankzij de batterij en de acht laadpalen kunnen zestien elektrische auto’s tegelijk opladen; zonder de batterij waren dat er maar zes. Bovendien wordt het elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast. De zogeheten oplaadhub heeft een opslagcapaciteit van 336 kWh, dit is vergelijkbaar met de opslag van zo’n acht elektrische auto’s. De slimme software die Vattenfall hiervoor ontwikkelde, stemt vraag en aanbod op elkaar af door energie van het net op te slaan in de batterij, totdat deze nodig is om de elektrische voertuigen op te laden. Hierdoor is het mogelijk om sneller te laden in gebieden waar het elektriciteitsnetwerk een hoge piekbelasting niet of onvoldoende aankan. Op deze manier zou verzwaring van het elektriciteitsnet niet direct nodig zijn.
Voldoende uitdagingen
“Vattenfall focust zich op transport in het algemeen, dus ook op busexploitanten en binnenvaartschippers die hun bussen en boten willen elektrificeren. Daarnaast zijn er ook mooie kansen om de Nederlandse industrie te helpen met elektrificeren. Er zijn voor ons voldoende duurzame uitdagingen om mee aan de slag te gaan. Maar dat kunnen we niet alleen. Samen met onze partners zijn wij op weg naar een fossielvrij leven”, aldus het bedrijf dat ook aanwezig is op het Congres Laadinfra op 22 maart in Rotterdam.
Bolt stimuleert chauffeurs al sinds de lancering in Nederland in 2020 om elektrisch te rijden. Nu er meer geschikte elektrische automodellen zijn, de coronacrisis tot een einde komt en de brandstofprijzen hard stijgen, lukt dit steeds beter. Dit gaat echter wel gepaard met een grotere vraag naar laadinfrastructuur. Country manager Lars Speekenbrink legt in een interview met TaxiPro uit hoe het bedrijf hiermee omgaat.