De vele honderden tankstations in Nederland en Duitsland zijn in de etalage gezet. TotalEnergies, de Franse energiereus, committeert zich volledig aan de energietransitie met de ambitie om die niet alleen te faciliteren, maar ook – en vooral – veel slimmer te maken. Sjoerd Moorman, business developer B2G, licht toe hoe TotalEnergies inzet op slim laden in het publieke domein.
Nieuws
Dura Vermeer heeft eind april geasfalteerd op het grootste snellaadplein voor zwaar materieel ter wereld. In passende stijl gebruikte het bouwbedrijf voor het eerst een volledige elektrische asfaltset, vertelt woordvoerder Karen Huiskamp tegenover Infrasite.
Het Finse bedrijf iLOQ, met haar Benelux-kantoor gevestigd in Sliedrecht, is een wat vreemde eend in de bijt bij een congres dat draait om laadinfrastructuur. iLOQ verkoopt immers geen laadoplossingen maar is al sinds 2003 specialist in digitaal toegangsbeheer. Michael van Anen, Key Account Manager Critical Infrastructure legt uit waarom de geavanceerde digitale cilinders die geen bekabeling en geen batterijen behoeven de laadinfrastructuur nog veiliger en duurzamer kunnen maken.
Van plan om elektrische voertuigen aan te schaffen? Je als ondernemer bezighouden met kilowatturen en energie-infrastructuur kan nieuw en erg uitdagend zijn. De verhalen kunnen zelfs afschrikken: het net is vol, er dreigt onvoldoende energie te zijn en de stroomkosten reizen de pan uit. Maar elektrificeren kan je ook een hoop opleveren. Denk aan grip op energie, de operationele kosten van je voertuigen en de mogelijkheid om ‘energiepositief’ te worden. Mike Levens, Technical Engineer Energy & Vehicles bij Bluekens EV, brengt de mogelijkheden van laadinfrastructuur in beeld.
Het van oorsprong Chinese Autel is al sinds 2004 een belangrijke equipmentleverancier voor de automotive branche. Maar ook als maker en leverancier van laadoplossingen timmert het concern als Autel Energy stevig aan de weg. Tijdens het Congres Laadinfra toont Autel Energy zijn line-up van laadoplossingen en komen de uitgebreide services aan bod waar de veeleisende Europese klant op kan rekenen. CEO Europe Ting Cai licht toe.
Het van oorsprong Finse Kempower opereert in Nederland met een klein kernteam, maar weet de steun van vele wereldwijde internationaal samengestelde ‘global teams’ achter zich, gevestigd in lokale en regionale kantoren in de meeste Europese hoofdsteden. Kempower levert niet zozeer hardware, maar oplossingen. Vooral om de broodnodige stroomoptimalisatie bij laadstations te bewerkstelligen.
Met de toepassing van een Battery Energy Storage System (BESS) draagt ABB E-mobility met haar partners een oplossing aan voor logistiekondernemingen die zitten te springen om zwaardere netwerkaansluitingen, maar die niet kunnen krijgen. Een batterijcontainer die geïntegreerd wordt met de laadinfra en optioneel ook zonnepanelen helpt om veel meer te halen uit een kleinere netaansluiting.
De laadinfrastructuur van Allego is een van de grootste in Nederland en België, maar groot is niet groot genoeg. 2023 staat in het teken van uitbreiding. “We willen er zijn voor de e-rijder,” vertelt Sander Sommer, Managing Director Benelux bij Allego. “Daarvoor moet je gewoon goed en snel kunnen laden.”
Als je het aan Arnaud van der Sluis vraagt, dan vergroent de mobiliteit niet snel genoeg. Hij staat aan het hoofd van Floading, een groeiend bedrijf dat laadsystemen levert voor transport en logistiek. De organisatie draagt bij aan de energietransitie door laadpunten te realiseren. Hoe aantrekkelijker je dat maakt voor bedrijven, hoe groter de dekking van laadinfrastructuur wordt. Dus maakt Floading het aantrekkelijk. Van der Sluis vertelt waarom en hoe.
Europese lidstaten moeten tegen 2025 zorgen dat e-rijders om de 60 kilometer kunnen laden op belangrijke snelwegen. Daarover bereikte de Europese Raad en het Europees Parlement onlangs een akkoord. Voor vrachtwagens ligt de maximale afstand tussen de 60 en 100 kilometer, verschillend per regio. Daarnaast worden aanbieders van laadpunten verplicht om pinpassen en creditcards te accepteren.